16 юни, 2013

МИТОВЕТЕ ВЪВ ФЪН ШУЙ – ЧАСТ 2


 
Предишната статия започнах от зад на пред. Може би трябваше първо да напиша какво ме подтикна да се разровя в интернет.
Преди време ми се обади моя близка приятелка и ме помоли да й помогна да избере някакъв фън шуй талисман, защото са поканени на откриването на ресторант на техен приятел. Естествено й отговорих, че такова нещо няма, а тя остана крайно изненадана и каза: „Е, хайде сега, как така няма?“ Моята изненада беше не по-малка от нейната. Въпреки, че знам, че тя не се интересува от фън шуй, не предполагах, че човек толкова близък до моето обкръжение, присъствал на многобройни разговори по темата с различни хора от компанията ни, може да има толкова грешна представа. Явно подвеждащата информация, на която човек неволно може да попадне гледайки телевизия, ровейки се в интернет или купувайки си някое списание, е много повече от това, какво в действителност представлява фън шуй.
В началото, когато разбрах, че има голяма разлика между класическия фън шуй и така наречения поп фън шуй, си мислех, че втория дължи своята популярност единствено на това, че е силно опростен. Хората рядко си задават въпроса – как е възможно нещо, което е развивано и изследвано хиляди години да е толкова елементарно? Те имат нужда от нещо, което бързо и лесно да разреши проблемите им. Фън шуй възниква в резултат от наблюдението на небесните тела, природните явления, годишните времена, планините и реките. Как тогава всичките тези изследвания могат да се сведат единствено до това къде да поставим слончето, звънчетата или някакви други символи в дома си?
В действителност митовете възникват до някъде и от оскъдната информация, което не е присъщо единствено на епохата, в която живеем. В древността фън шуй също не е бил общо достъпен. Той е бил предназначен за елита на страната и преди всичко за императора и неговия двор. Принципите и формулите на фън шуй били пазени в дълбока тайна. Книгите написани на тази тема са били с цел да объркат читателя. Древните текстове по фън шуй са писани в стихотворна форма, загадъчни, интригуващи, но абсолютно непонятни, ако не притежаваш ключа към тях. Този ключ майсторът давал само на най-близките си ученици. Обикновено учениците започвали да учат при някой майстор и продължавали да се обучават до неговата смърт. Най-големите тънкости майсторът предавал непосредствено преди смъртта си.
В наше време всеки, който има желание може да се докосне до тази наука, но не без своя учител, защото често това, което човек получава като информация, го тълкува неправилно.
Доказателства за това има много. Примерно пак в интернет попаднах на изказване, че след като фън шуй в превод означава вятър и вода, то тази наука ни учи как да си подредим дома така, че да ни върви по вода.
Ще напиша и превод на цитат от една стара книга, обясняващ възникването на термина фън шуй.
„Ци се разпилява от вятъра (фен), но се съхранява съединявайки се с водата (шуй). Древните я събирали, за да предотвратят разсейването и я направлявали, за да гарантират съхранението й. Така това умение било наречено фън шуй. Най-добре е, когато мястото привличащо водата се намира близо до мястото задържащо вятъра…“
                                         Цитат от „Книга за погребения“,   4-ти век от н.е.    

Изводите оставям на вас.


Сашка Величкова

Сътрудници

На този имейл адрес може да се свържете с консултант:

sashkavel@abv.bg